Dzisiejszy tekst będzie dotyczył tematu, który jest wam jak najbardziej znany: butów. Nie będą to wasze typowe cichobiegi, slip-ony czy inne buty sportowe. Pozwólcie, że pokrótce opowiem Wam o historii i kulturze stojącej za sneakersami. Jak widać, obuwie to coś więcej niż tylko okrycie stóp. To cała kultura. A dokładniej jest to kultura sneakersów. Te buty zdominowały nasze szafy w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Nie chodzi tu tylko o wygodę.

Od czego zacząć?

Od wieków obuwie towarzyszyło człowiekowi. Antropolodzy uważają, że pierwszy odpowiednik buta powstał około 40 tysięcy lat temu. Pierwotnie miały one chronić stopy przed zimnymi, ostrymi kamieniami i gorącym piaskiem. Wykonywano je ze skór napotkanych zwierząt, siatek ze sznurków oraz siana. W starożytnym Egipcie buty wykonywano z papirusu i liści palmowych. Buty z czasem stały się formą ozdoby. Wykonywano wszelkiego rodzaju ozdoby i dodatki, aby uwydatnić stopę. Jedyną funkcją obuwia była ochrona stopy. Dziś większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że buty mają za zadanie chronić stopy. Przy zakupie największy wpływ ma na nas ich wygląd. Obecnie istnieje wiele opcji obuwia, a wybór jest ogromny!

Dlaczego trampki?

Są najbardziej znane i od kilku sezonów goszczą w magazynach. Wszystko zaczęło się w USA .... Największy wkład w to miała amerykańska liga koszykarska NBA. Podczas gdy w Polsce koszykówka wciąż zyskuje na popularności, a nasi zawodnicy wspinają się po drabinkach rankingowych, w USA koszykówka jest drugim najpopularniejszym sportem narodowym (zaraz po baseballu). Gwiazdy amerykańskiej ligi NBA są znane, a takie nazwiska jak Kevin Durant, James LeBron czy Michael Jordan są znane na całym globie. Choć najwięksi fani koszykówki chcieliby być jak ich idole, nie każdy ma talent czy umiejętności. Wtedy zdarza się coś, co jest możliwe. Ubrania i buty. Buty są bardziej uniwersalne niż spodenki czy koszulka sportowa. Mogą być noszone bez względu na to, kto lub co robisz w swoim życiu. To widać na ulicach. Buty z nazwiskami Jamesa LeBrona czy Michaela Jordana noszą nie tylko dzieci, ale i dorośli. Marki przekroczyły swoje najśmielsze marzenia dzięki przychodom uzyskanym ze sprzedaży butów noszonych przez gwiazdy koszykówki. To jeszcze nie koniec! Wielki boom rozpoczął się, gdy dostrzeżono ogromny potencjał sprzedaży obuwia sportowego. Nawet jeśli nie uprawiałeś żadnego sportu, buty sportowe były hitem dla każdego. Trampki noszono wszędzie, a marki wpadały na innowacyjne pomysły technologiczne i kolaboracje, które wydobywały ze znanych osób to, co najlepsze.

Można powiedzieć, że historia sneakersów zaczęła się od sportu. Należy również wspomnieć o wpływie muzyki, a w szczególności muzyki hip-hop. To właśnie z niej wyewoluował streetwear. Trampki, które widzimy dzisiaj, były noszone przez najlepszych raperów i gwiazdy. Popularność trampek była tak duża, że w ciągu kilku lat powstała niezliczona ilość stron internetowych, blogów i sklepów im poświęconych. Stały się one tak popularne, że zaczęli się nimi interesować ludzie ze wszystkich stron świata. Na naszych oczach pojawili się tzw. sneakerheads. sneakerhead to osoba, która jako hobby kolekcjonuje buty. Buty te są głównie limitowane i trudne do znalezienia. Są tacy sneakerheadzi, którzy posiadają wiele par tego samego modelu obuwia, przy czym niektóre z nich wylądowały na ich nogach, a inne pozostały na półce. Osoby te podążają za swoimi idolami i znane są ze swojej wytrwałości i chęci znalezienia wymarzonych par. Potrafili spędzić godziny, a nawet dni, próbując znaleźć najlepsze limitowane perełki w złotej erze sneakerowej gorączki.

Wraz z postępem technologii, marki dostrzegły ogromny potencjał w produkcji butów sportowych. Nie tylko na boisko, ale także do noszenia na co dzień. O sukcesie niektórych modeli zadecydowały nie tylko osiągnięcia gwiazd, ale także technologia i materiały użyte do ich wykonania. Marki z długą, wartą opowiedzenia historią odwdzięczyły się tym samym.

Jedną z nich jest marka DIADORA. Powstała ona w 1948 roku we Włoszech. Jej logo jest dobrze znane i nie wymaga przedstawienia. Enrico Moretti Polegato, prezes Diadora S.P.A, powiedział, że DIADORA to "historia pasji, tradycji, marzeń i ciągle zmieniających się celów." Mamy cele, które chcemy osiągnąć i MY je osiągamy dzięki ciężkiej pracy i sile, która płynie z bycia częścią grupy. Dzięki temu buty tej firmy stały się znane i do dziś są uwielbiane przez sneakerheadów na całym świecie. Ich motto również wywodzi się ze sportu: "Corri la Storia!" - co oznacza "Run for your history". Te słowa to slogan włoskiej marki DIADORA. Stanowią one również bardzo ważny przekaz, który określa tożsamość marki. DIADORA to marka, która wyróżnia się wyjątkową wiedzą w zakresie projektowania, rozwoju i produkcji obuwia sportowego. Kluczowe wartości marki to wyjątkowa jakość, ciągłe poszukiwania i indywidualny styl. 

Co dalej?

Kultura sneakersów przeżywa swój rozkwit i nie zniknie w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Największe domy mody, takie jak Gucci, Chanel czy Balenciaga projektują obecnie obuwie sportowe. Buty sportowe, które są głęboko zakorzenione w kulturze, często kojarzą się z czymś niemożliwym i niedostępnym. Sneakersy, kiedyś proste i niepozorne, teraz mogą być jednym z najważniejszych elementów stylizacji. Są również niezwykle wygodne!